تبلیغات
...ریعان... - اوست امانت الهی (2)
...ریعان...
اللهم اجعلنا من انصار المهدی

مرتبه
تاریخ : سه شنبه 5 اردیبهشت 1391

کلثوم انوری پور،رشته جامعه شناسی: در تفکر غربی ،انسان دو نوع و دو صنف است:زن و مرد و این دو در مسائل تعلیمی و تربیتی و...... مساوی اند؛ یعنی زن همسان مرد و مرد نیز همتای زن است.

اولین نگاه اسلام به زن

شناخت پایگاه عظیم زن در قرآن در گرو شناسایی پایگاه انسان در قران است؛ چون قرآن کریم تنها برای هدایت «مرد» نازل نشده است؛ بلکه برای هدایت «انسان» آمده است؛ از این رو هنگام تشریح هدف رسالت و نزول وحی می فرماید:«شهر رمضان الذی أنزل فیه القران هدی للناس». کلمه «ناس» صنف یا گروه خاصی را در نظر ندارد؛ بلکه شامل زن و مرد به طور یکسان می شود.

حقیقت هر انسان

قرآن کریم حقیقت هر انسانی را روح او دانسته و بدن را نه تمام حقیقت انسان و نه جزئی از حقیقت او بلکه آن را ابزار وی می داند. حقیقت هر کسی را روح او تشکیل می دهد و جسم او ابزاری بیش نیست که گاهی مذکر است و زمانی مونث. وقتی روح نه مذکر بود نه مونث، قهرا بحث از تساوی زن و مرد یا تفاوت این دو صنف در مسائل مربوط به حقیقت انسان رخت بر می بندد.

رسالت قرآن

رسالت قرآن تعلیم و تزکیه روح آدمی است وروح، مجرد است؛از این رو مذکر و مونث ندارد.در قرآن سخن از تزکیه روح است؛ نه هدایت زن یا مرد تا گفته شود که این دو همتا و مساوی اند یا با یک دیگر فرق دارند.

تصریح قرآن به ذکورت و انوثت

قرآن کریم در مواردی با صراحت نام زن و مرد را می برد تا افکار جاهلی و قبل از اسلام را تخطئه کند.آنها میان زن و مرد فرق می گذاشتند و عبادات و فضائل را تنها برای مردها می دانستند؛ از این رو قرآن کریم با تحلیل عقلی می فرماید:باید روح کامل شود و روح،مذکر و مونث ندارد.

پیش از اسلام به زن هیچ بهایی داده نمی شد و همیشه به او خشمانه می نگریستند.اکنون نیز در محیطها پیشرفته ی صنعتی،زن هیچ بهایی جز برای ارضای شهوت مردان ندارد و این هر دو نگرش، تحقیر مقام والای زن است، اما ذات اقدس الهی در قرآن می فرماید:من عهده دار تربیت دل و روح انسانها هستم و روح و دل انسانها،نه مذکر است و نه مونث؛ از این رو قرآن موضوع زن و مرد را نفی می کند تا بحث تساوی یا تفاوت این دو مطرح نشود.

در سراسر قرآن کریم و سخنان عترت طاهر(ع)موردی نیست که برای کمالی معنوی ذکورت را شرط بداند یا انوثت را مانع بشمارد.

نتیجه

تا اینجا متوجه شدیم که در فرهنگ دین مبین اسلام در وحله اول ذکورت و انوثتی نیست. بلکه مخاطب انسان و روح آن انسان است.زن و مرد در انسانیت مشترک اند و ذکورت و انوثت فرع است نه اصل، با این توصیف مشخص می شود که شبهاتی ازقبیل اینکه زن در شمار حیوانات هست، و خداوند آن را آفریده تا در خدمت مرد باشد.و زن انسانی کامل نیست. و اینکه انسان را دو صنف بدانیم به کلی رد می شود.

این یادداشت در نشریه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه یاسوج منتشر شد






طبقه بندی: مطالب درج شده در نشریه متین، 
ارسال توسط مدیر وبلاگ
موضوعات ویژه




هفته نامه
عضویت در هفته نامه

نظر سنجی
ارزیابی شما از این وبگاه؟





صفحات جانبی
لوگوی دوستان

ابزار اضافه